kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۷۲۰۰
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۴

بیانیه 160 نماینده مجلس در حمایت از فراجا و «طرح نور»

۱۶۰ نماینده از ۲۹۰ نماینده مجلس شورای اسلامی با امضای بیانیه‌ای از فرماندهی فراجا و مردم در همراهی با اجرای طرح عفاف و حجاب قدردانی کردند.
 
 
 
علی کریمی فیروزجایی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان جلسه علنی دیروز ضمن قرائت بیانیه نمایندگان مجلس در حمایت از فراجا برای اجرای طرح عفاف و حجاب موسوم به طرح «نور» گفت: این بیانیه به امضای ۱۶۰ نماینده مجلس رسیده که همچنان تعداد امضاها در حال افزایش است.
متن این بیانیه به شرح زیر است:
با سلام و صلوات بر ساحت مقدس شهیدان والامقام
وظیفه خود می‌دانیم از مجاهدت‌های فرماندهی محترم فراجا و نیروهای تحت امر در انجام مأموریت‌ها به ویژه حفظ و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب و سالم سازی محیط‌های اجتماعی در راستای حفظ کیان خانواده و کرامت زنان، عمیقا تقدیر و تشکر کنیم و ضمن اعلام حمایت برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و حمایت از کرامت خانواده و زنان، موارد زیر را متذکر می‌شویم:
۱- انتظار می‌رود مسئولان محترم دولتی و قضائی با هم‌افزایی در انجام وظایف قانونی خود با حمایت از فراجا در راستای سالم سازی محیط‌های اجتماعی و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب اهتمام ویژه داشته باشند.
۲- انتظار می‌رود اکنون که فراجا با دغدغه‌مندی در این مسیر گام برداشته است ضمن توجه به ادامه مسیر اصلاح در اقدامات اجرائی با حفظ کرامت زنان، با ایجاد ظرفیت‌های لازم، اقدامات خود را منطبق بر شرع مقدس و قانون و محیط مؤمنانه پیش برده و ضمن تجلیل از نیروهای دلسوز تحت امر اقدامات خلاف ضوابط را نیز متذکر شده و اصلاح کند.
۳- مردم عزیز ایران اسلامی که همواره زیست عفیفانه داشته و نسبت به حفظ بنیان خانواده و کرامت زنان توجه ویژه داشته، همواره در میدان انقلاب اسلامی نقشی ممتاز در دفاع از سبک زندگی ایرانی-اسلامی داشته‌اند، امروز نیز باید همه با هم افزایی، فضائی مؤمنانه با دلسوزی ضمن تذکرات سازنده و محترمانه با حفظ کرامت، مجریان قانون را مورد حمایت قرار داده و برای آینده این سرزمین با همدلی و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب از کیان خانواده و کرامت زن ایرانی مسلمان حراست ‌نماییم.
پیام تبریک قالیباف 
برای قهرمانی ایران در فوتسال آسیا
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در جام ملت‌های آسیا را تبریک گفت. در این پیام آمده است:
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
کسب مجدد عنوان افتخارآمیز قهرمانی تیم ملی کشورمان در رقابت‌های جام ملت‌های فوتسال آسیا توسط جوانان شایسته‌مان موجب خوشحالی و مباهات گردید.
این جایگاه ارزشمند که برای سیزدهمین بار توسط فرزندان غرورآفرین و رشید ایران اسلامی، با قاطعیت به دست آمد، نشان داد توانمندی قهرمانان ما از عرصه قاره پهناور آسیا فراتر رفته است.
اینجانب با تبریک این مقام مسرت‌بخش و ماندگار به مربیان، کادر فنی، سرپرستان و بازیکنان تیم، موفقیت و سربلندی جوانان برومند و سرافراز کشورمان را از خداوند متعال مسئلت می‌کنم.
مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی
 فقط شامل یک درصد از افراد جامعه است
محمدباقر قالیباف، رئیس‌مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرارسیدن روز شوراها، گفت: فرارسیدن نهم اردیبهشت، روز شوراها را گرامی می‌دارم و قدردان زحمات عزیزانی هستیم که در شوراهای شهر و روستا مشغول فعالیت هستند.
وی بیان کرد: پایه و اساس شورا که مورد تاکید در آموزه‌های دین مبین اسلام و در قانون اساسی است، استفاده از ظرفیت‌های نخبگان محلی برای جلب مشارکت مردم در حل مشکلات است.
شوراها باید مشارکت مردم در حل مشکلات را 
تسهیل کنند
رئیس‌مجلس شورای اسلامی افزود: شورا در ذات خود به معنای مخالفت با تصدی‌گری، دوری از نگاه بالا به پایین به جوامع محلی و پرهیز از انحصار و قدرت تصمیم‌گیری از یک نقطه است و امیدوارم شوراها بتوانند با اصلاح مداوم خود، مشارکت مردم در حل مشکلات و پیشرفت کشور را که در شعار امسال نیز مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است، تسهیل کنند.
قالیباف در ادامه با اشاره به بررسی ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی در مجلس، گفت: مجلس یازدهم سرانجام طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی را به مراحل پایانی تصویب رسانده است و گام بلندی برای هزینه دار کردن فعالیت‌های سوداگرانه و دلالی برداشته است.
سوداگران و دلالان در بازارهای چهارگانه 
دست به احتکار می‌زنند
رئیس‌مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آن چیزی که مجلس مصوب کرده و این روزها در حال رفع اشکالات شورای نگهبان است، اخذ مالیات از سوداگران و دلالان است که در بازارهای چهارگانه دست به احتکار می‌زنند و از عرضه آنها به بازار خودداری می‌کنند تا سودهای بیشتری نصیبشان شود؛ جمعیتی کوچک که منافع شخصی خود را علی‌رغم ضرر اکثریت ۹۹ درصدی مردم بدون هیچ هزینه و محدودیتی دنبال می‌کنند و هیچ قانونی تا امروز جلودار آنان نبوده است.
قالیباف اظهار کرد: این قانون فقط حداکثر یک درصد از افراد جامعه را شامل می‌شود که آنها هم کسانی هستند که به قصد دلالی و سوداگری اقدام به خرید و احتکار حجم وسیعی از طلا، ارز، سکه، منزل مسکونی یا خودرو می‌کنند و خود عامل وارد آوردن فشار به زندگی عموم مردم هستند.
وی افزود: وقتی یک مجموعه بانکی سه هزار واحد مسکونی را ساخته و خالی نگه داشته تا با تورم گران شود یا یک سوداگر اقدام به خرید میلیون‌ها دلار ارز می‌کند و منابع کشور را به قصد سوداهای شخصی کلان حبس می‌کند، باید از طریق مالیات، هزینه سوداگری و سفته‌بازی را چه فرد حقیقی باشد چه حقوقی پرداخت کند.
مالیات بر سفته‌بازی 
برای کند کردن تیغ سوداگران است
رئیس‌مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این مالیات، مالیات بر سوداگری و سفته بازی است و برای ایجاد آرامش در بازار و کند کردن تیغ سوداگران است. این قانون به صورت هوشمند و دقیق نوشته شده و به هیچ وجه معاملات طبیعی و نیازهای روزمره مردم را شامل نمی‌شود. در مجالس گذشته نیز چنین طرح و لایحه‌ای مطرح بود اما مجلسی شانه زیر بار مسئولیت تصویب آن نداده بود.
وی گفت: مجلس یازدهم با رویکرد انقلابی و بر‌اساس مصالح قطعی مردم و کشور و بدون توجه به فشارها و تهدیدها این قانون مهم را همان‌طور که قبلاً در تابستان سال ۹۹ وعده داده بود، تصویب کرد. مجلس یازدهم این مصوبه را تا رفع ایرادات شورای نگهبان و تصویب نهائی آن دنبال خواهد کرد.
نادری: باید از «افراد جامانده از کنکور»
مجددا آزمون گرفته شود
احمد نادری نیز طی تذکر شفاهی اظهار کرد: طی روزهای گذشته و در زمان برگزاری کنکور سراسری شاهد وقوع سیل در حاجی‌آباد زیرکوه خراسان جنوبی بودیم که این مسئله منجر به تخریب جاده شده بود.
وی افزود: بر این اساس حدود ۶۰ دانش‌آموز که حدود یک سال برای کنکور سراسری زحمت کشیده بودند، از آزمون سراسری جا ماندند و نتوانستند خودشان را به حوزه امتحان برسانند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فرماندار این شهرستان باید درباره تخریب‌های ناشی از سیل گزارش کاملی به وزارت کشور و مجلس ارائه کند. سازمان سنجش هم باید با نگاه منصفانه و عادلانه به شرایط خاص این دانش‌آموزان که از کنکور جا مانده‌اند، رسیدگی کند.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به زمان برگزاری نوبت اول کنکور یعنی اردیبهشت ماه، هر سال احتمال بارندگی شدید در فصل بهار وجود دارد و باید دستگاه‌های امدادرسانی از قبل پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشند تا این مشکلات به وجود نیاید.
نادری تاکید کرد: در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور هم باید حوزه‌های امتحان به گونه‌ای در نظر گرفته می‌شد و تمهیدات لازم اتخاذ می‌شد تا دانش‌آموزان با مشکل عدم دسترسی به حوزه‌های محل کنکور مواجه نشوند. باید این مناطق شامل سهمیه سیل‌زدگان شود و از افرادی که به دلیل این مشکل نتوانستند به حوزه امتحان برسند، آزمون مجدد گرفته شود تا حقی از هیچ دانش‌آموزی ضایع نشود.